بهترین استفاده از سخت ترین اوضاع

مصاحبه روزنامه همشهری (همشهری محله، شماره 571، یکشنبه 8 شهریورماه 1394، صفحه 8-9)

بهترین استفاده از سخت ترین اوضاع

همه چیز از زمانی شروع شد که شروین روبن زاده 19 ساله از خانه خارج شد و دیگر بازنگشت. اهل خانه نگران، لحظه ها را می شمردند و منتظر بودند زنگ به صدا درآید و شروین مثل هر روز از چارچوب در وارد شود. اما این بار، زنگ تلفن به صدا در می آید و کسی از آن سوی خط، خبر تلخ تصادف فرزند را می دهد. مادر وقتی  سراسیمه بر بالین فرزند حاضر می وشد، دیر شده است. غم فراق چنان روان مادر را بر هم می ریزد که در بیمارستان بستری می شود و به مرور زمان، با کمک دوستان روان پزشک خود، این واقعیت تلخ و ادامه حیات بدون پسر را می پذیرد. اما آرزوی فرزند هم محقق می شود. آرزویی که شهره کهن این طور از آن یاد میکند : "سال 1382 شروین گفت دوست دارد یک مرکز خیریه برای کمک به دیگران بر پا کند. ولی درست 2 روز بعد، بر اثر سانحه تصادف، ما را ترک کرد. از آن زمان فعالیت یک کار خیر در ذهن 2 خواهرش و من و پدرش شکل گرفت. ابتدا ایده ساخت مدرسه ای به نام شروین مطرح شد ولی در نهایت تصمیم گرفتیم بنیاد نیکوکاری به نام او تأسیس کنیم درکویرتنهایی مرگ خانه شروین را ساختیم پرازنورامیدودر تنهایی دل های خسته یاوری شدیم یکدیگر تابدانیم مرگ پایان وآغاز راه ماست

این چنین بود که در25 بهمن سال 84 مصادف با سالروز فوت فرزند بنیاد نیکوکاری متفاوتی در کشورشکل میگیرد.بنیادی که مهم ترین هدفش اهدای زندگی به بازماندگان متوفیان است جایی که تلاش می کند آرامش را به زندگی خانواده های داغدیده بازگرداند.

نگاهی متفاوت

همیشه فکر می کنیم بدترین اتفاقات برای دیگران رخ می دهد و هیچ وقت خودمان و اعضای خانواده مان دچار آن نمی شویم به همین دلیل است که شهره کهن می گوید: نخستین کلماتی که هر فرد بعد از ورودش به این مرکز می پرسد این است که چرا من ؟ چرا باید این بلا گریبانگیر فرزند خانواده وشوهرو...من شود؟ ذهن فرد داغدیده پراز چراهای است که پاسخی برای آنها نمی کند دقیقا وقتی آسیب دیدگان ناشی از سوگ را مستاصل و ناامید می بینیم یاد روزهای می افتم که بعد از مرگ شروین با زندگی قهرکرده بودم  و دلم نمی خواست برای لحظه ای زنده بمانم با اقداماتی که در این مرکز انجام می شود تمام چراهای آزاردهنده که وجودشان را خراش داده است پاک می شود در این مرکز یاد می گیرد و درک می کنند حتی برای رنجی که متحمل مس شود یک دلیل وجود دارد و معنایی در درون این رنج ها نهفته است و شعار آنها این است : آنچه پیله ابریشم را پایان دنیا می پندارد در نظرپروانه آغاز زندگی است این جمله دنیای آنها را تغییر می دهد.

اگر داغ عزیزی  زندگی شما را مختل کرده بنیاد نیکوکاری شروین روبن زاده امید و انگیزه  را به زندگی تان بازمی گرداند

زندگی پس از مرگ

لحظه ای که عزیزی از دست می رود شوکی بزرگ یادمان می آورد که مرگ فقط برای همسایه نیست ولی باز هم یاورمان نمی شود و گنجه خاطرات قدیمی را زیر ورو می کنیم روزهای رفته با هزار حسرت و اما و اگر وای کاش گریبانمان را سفت می گیرد. آن وقت فقط یک لحظه دیدار مجرد آرزوی دور می شود که حاظریم برای تحققش تمام داشته مان را بدهیم  اما وقتی محال می نماید زندگی جهنمی سوزان و مرگ آرزو می شود در چنین شرایطی نیاز به کمک داری باید کسی از راه برسد در آغوشت بگیرد همدردی کند و بگوید: من هم عزیزی را از دست داده ام ولی راهی برای ادامه زنگی یافته ام مانند کاری که در بنیاد نیکوکاری شروین روبن زاده نخستین مرکز سوگ درمانی در کشور انجام می شود. شهره کهن مدیر60 ساله بنیاد درطول 10 سال فعالیت تخصصی خود برای تعداد زیادی از افراد آسیب دیده از سوگ خدمات گروه درمانی و مشاوره های فردی و تخصصی به صورت رایگان برگزار کرده است

آشتی با زندگی

آنها ازگروهی از استادان مجرب روان شناسان مددکاران اجتماعی و... هستند که جلسات سوگ درمانی برگزارمی کنند تا از این راه دیگران هم به زندگی دوباره باز گردند دغدغه اصلی آنها این است که مدجویان  را با زندگی آشتی دهند ازهمه گروه سنی عضو دارد و لبخند خانواده های آسیب دیده از سوگ امید را در وجودشان زنده نگه داشته است داغدیده ها پس از مدتی شاهد صحنه ها ی خوشحالی شادی و آشتی خود را با زندگی می شوند.

زیباترین لحظه زندگی شهره کهن زمانی است که با لبخند را مهمان لبان خسته غم زدگان می بیند زمانی که افرادی با دستان خالی و چشمان اشکبار به این مرکز می آیند و با کوله باری از امید در جاده زندگی قدم بر می دارند او ادامه می دهد: ((بهترین لحظه های عمرم را دربین این عزیزان گذرانده ام از طرفی چون من این دوران را پشت سرگذاشته ام و تجربه تلخی از روزهای جدال با زندگی داشته ام این شرایط سخت را خوب درک می کنم و گاهی ساعت ها تا نیمه های شب پای درد دل های شان می نشینم تا وجود خسته داغدیدگان کمی از سنگینی تلخی روزگار سبک شوند.))

آشیانه دل های ویران

تمام افرادی که برای کمک به بازماندگان با این بنیاد همراه شده اند بدن چشمداشت و با تمام وجودشان پا به پای افراد دلشکسته وغمدیده گریسته اند نا مفهوم زندگی را نهادینه کنن موسس این بنیاد می گوید: انسان برای شروع هر کاری نیاز به عشق وعلاقه دارد تا به آرامش برسد اگر این مرکز را تاسیس نکرده بودم همان سال های نخست دوری از شروین از دنیا رفته بودم درست است که انسان ها به یکدیگر نیاز دارند اما همدردی نیازی است که دل را تسکین می بخشد وقتی کودکان این مرکز مرا ((مامان)) صدا می زنند انگار دنیا را به من هدیه می کنند عشق و زندگی را درآن لحظه احساس می کنم وقتی یک جوان یا نوجوان به زندگی دوباره باز می گردد شروین را مقابل خود می بینم و اگر او با روحیه ای سالم و انگیزه به جامه خدمت کند خوشحال می شوم.))

خدمات بنیاد نیکوکاری

بنیاد نیکوکاری شروین روبن زاده به عنوان نخستین مرکز تخصصی درمان سوگ در ایران در 3حوزه فعالیت می کند.

سوگ درمانی: بنیاد به افراد آسیب دیده از سوگ به ویژه زنان و کودکان درحل این عارضه به طرق مختلف مساعدت می کند این موارد شامل دوره های گروهی درمان سوگ و مددکاری به زنان و کودکان آسیب دیده از سوگ و دوره های توانمندسازی برای امکان ادامه مستقل امرارمعاش زندگی تحصیل و...است.

توانمند سازی: آموزش ماهیگیری به مراتب بهتر از دادن ماهی است ...بنیاد با این خط مشی برای زنان آسیب دیدن از سوگ برنامه های  کار آفرینی و خود اشتغالی و برای کودکان بازمانده از تحصیل برنامه های هدایت تحصیلی کمک آموزشی و ادامه تحصیل دارید. این گروه تا گذراندن این دوره و اطمینان حاصل کردن از تحقق هدف توانمندسازی و استقلال از کمک های مادی این بنیاد برای سرپرستی خانواده و یا مخارج ادامه تحصیل و... بهره مندهستند.

مددکاری: سوگ برای زنان و کودکان آسیب دیده علاوه بر آلام روانی مشکلات  اقتصادی نیز به همراه دارد جمعیت بزرگی از این مشکلات اقتصادی نیز به همراه دارد جمعیت بزرگی از این گروه متاسفانه پیش از سوگ توانمندی لازم برای استقلال را نیافته اند و پس از این رخداد با مشکلات جدی روبه رو می شوند بنیاد اگر چه در حوزه های دیگر مانند توانمندی در مددجویان خود را موظف می داند بخشی از نیازهای اولیه این گروه را تامین کند.

زندگی را باد زیست

عصمت کشاورز 60 ساله نزدیک به 2 سال است در گروه های درمان سوگ شرکت می کند او درباره نقش بنیاد نیکوکاری در زندگی افرادی که دچار افسردگی شده اند میگوید: ((2فرزندم را به فاصله 8 ماه ازدست دادم پسر32 ساله را بر اثر بیماری سرطان روده و دخترم را چند ماه بعد بر اثر افسردگی از نظر روحی وضع بسیار بدی داشت تا اینکه با بنیاد نیکوکاری آشنا شدم و پس از شرکت در گروه های درمان سوگ توانستم به زندگی طبیعی بازگردم اکنون من 2 فرزند دختر و پسر دیگر دارم و مسولیت زندگی آنها را برعهده گرفته ام .

یاد گرفته ام زدگی تعریف کردنی نیست زدگی را باید زیست همچنین آرامش و صبر رد پای خدا در زندگی است.

عبور از بحران

محمود فرشیدنیا 6 سال می شود که همسر 54 ساله خود را به علت ایست قلبی از دست داده است او تا 2 سال در شوک تنهایی همسر و در وضع روحی نامناسبی قرارداشت اما حالا شرایط بهتری دارد ((هروقت عکس همسرم را می دیدم با اسمش به زبان می آمد صحنه از دست دادن همسرم برایم تداعی می شد و بی اختیار گریه می کردم فرزندانم خارج از کشور زندگی می کنند و تحمل شرایط برایم بسیار دشوار بود نا اینکه از طریق یکی از دوستان به بنیاد نیکوکاری شروین معرفی شدم اکنون تا 70 درصد شرایط روحی ام تغییر کرده و توانسته ام همانند گذشته به زندگی به زندگی طبیعی ادامه بدهیم باید بگویم قلب ها دریچه نفوذند آن کسی که صادقانه نفوذ می کند پایدارترین مهمان دل است.

نیاز به گروه درمانی

مژده جلالی کارشناس ارشد روان شناسی عمومی است و درباره کلاس های سوگ می گوید: از آنجا که خود من نیز همسرم را از دست داده ام همدردهای خودم را درک می کنم در ابتدای شروع کلاس اعضای گروه شرایط و موضوعات سوگ خود را بیان می کنند و سپس ما آنها را با واقعیت مرگ از طریق توهم زدایی از مرگ آشنا می کنیم زمانی که فرد عزادار واقعیت مرگ را بپذیرد راحت تر مراحل سوگ درمانی  را سپری می کند ما با برخی افراد مواجه هستیم که تا مدت ها پس از مرگ عزیزشان هنوز به این باور نرسیده اند وهر روز برسرسفره برای عزیزشان بشقاب می گذارند مراحل بعدی در سوگ خشم وعصبانیت واحساس گناه است که به اما واگرها می پردازد در چنین شرایطی هیچ چیز مثل گروه درمانی نمی تواند و سوگ  را درمان کند.

مهم ترین جزء ایمان احسان به مردم است

حجت الاسلام سید رضاجوادی کارشناس مسایل مذهبی : قدم برداشتن در فعالیت های خیر مانند کمک به خانواده های داغدار بسیاربا ارزش است و نه تنها خانواده کمک می کند بلکه به طور کلی از بروز مشکلات و آسیب های زیادی در جامعه جلوگیری می کند در متون دینی و به ویژه قرآن کریم نیز از یک سو توصیه و تشویق فراوان درباره رسیدگی به مشکلات دیگران صورت گرفته و از سوی دیگر با کلامی تند درباره کسانی که به این موضوع بی توجه هستند سخن به میان آمده است.

آماده همکاری با بنیاد

شهرام عطا زاده رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه: نقش این گونه کلاس ها برای خانواده ها که دچارسوگ شده اند بسیارمهم است

ما نیز تاکنون به صورت تخصصی به این مقوله نپرداخته ایم اما می توانیم با همکاری این بنیاد کلاس هایی را درهمه اداره های سلامت در منطقه برگزار کنیم.

کلاس سوگ نیاز جامعه است

سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه فعالیت این بنیاد با توجه به اینکه همه شهروندان به طور فراگیر با مسئله سوگ در ارتباط هستند از اهمیت بسزایی برخوردار است: می توانیم در راستای سیاست های سازمان فرهنگی وهنری در قالب کارگاه آموزشی و تخصصی با این بنیاد همکاری دو سویه داشته باشیم.

contact us

test test test